مهم‌ترین ورودی های آنالوگ که به PLC متصل می‌شوند

همانطور که آموزش‌های قبلی از نمایندگی زیمنس گفته شد، RTD مقاومتی است که با تغییر دما تغییر می‌کند این وسیله در فرآیندها نقش کلیدی در اندازه گیری دما دارد. از نظر جنس RTD ها به سه دسته پلاتینی (Pt) و نیکلی  (Ni) و مسی (Cu) تقسیم می‌شوند که بازه اندازه‌گیری و ویزگی‌های متفاوت دارند هر دو سنسور Pt100 و Ni100 در 0 C متفاوت خواهد بود RTDها اگر چه یک مقاومت متغیر هستند ولی از نظر اتصال به PLC به صورت دو سیمه یا سه سیمه یا چهار سیمهبسته می‌شوند در اتصال چهار سیمه مقاومت سیم‌های مسیر در اندازه گیری دیده نمی‌شود ولی در دو سیمه مقاومت هر دو سیم مسیر به مقاومت RTD اضافه می‌شود و خطا ایجاد می‌کند در نوع سه سیمه فقط اهم یکی از دو سیم مسیر در اندازه‌گیری دیده می‌شود دقت خیلی زیاد مدنظر باشد اتصال سه سیمه مرسوم‌ترین روش است و خطای آن در کاربردهای معمولی قابل چشم پوشی است.

 

سنسور‌های PTC و NTC

سنسور‌های PTC و NTC از خانواده Thermistor هستند با افزایش دما مقاومت PTC زیاد می‌شود ولی مقاومت NTC کاهش می‌یابد خانواده Thermistor با خانواده RTD متفاوت هستند تنها تشابه در این است که مقاومت این دو نیز با دما تغییر می‌کند جنس RTD از فلز خاص است ولی جنس Thermistor از سرامیک یا پلیمر است. بازه تغییرات دمای RTD زیاد و از  -200 C تا حدود +800 C است ولی ترمیستورها معمولا بین -90 C تا +130 C کار می‌کنند.
تفاوت مهم‌‌ دیگر در نرخ تغییرات مقاومت است .

 

سنسور ترموکوپل

ترموکوپل‌ها نیز سنسور دما هستند ولی تفاوت اساسی از نظر ساختار و عملکرد با سنسور‌های مقاومتی دارند. ترموکوپل‌ها از دو فلز غیر هم‌جنس ساخته می‌شوند که وقتی نقطه اتصال آن‌ها گرم می‌شود در دو سر خروجی میلی ولت تولید می‌کنند این میلی ولت به ورودی آنالوگ PLC داده می‌شود و دما بر اساس آن تفسیر می‌گردد.

ترمو کوپل‌ها می‌توانند در دماهای پایین‌تر و بالاتر از دما‌هایی که سنسور‌های مقاومتی به کار می‌روند استفاده شوند.

ترمو کوپل‌ها انواع مختلف دارند که با حروفی مانند N و M و K و J نام گذاری می‌شوند. هر کدام از آن‌ها دو فلز یا آلیاژ فلزی متفاوتی دارند از این رو در یک دمای مشخص میلی ولت متفاوتی تولید می‌کنند به عنوان مثال ترموکوپل نوع M در دمای 1000 C , 50MV و نوع K در همین دما حدود 40MV تولید می‌کند.

اتصال ترمو کوپل به ورودی کارت آنالوگ همیشه به صورت دو سیمه است. اگر فاصله کم باشد از ترموکوپل با سیم بلند یا با اتصال سیم‌های هم‌جنس استفاده می‌شود ولی اگر فاصله زیاد باشد اتصال با سیم مسی تا کارت آنالوگ ادامه می‌یابد اتصال مس به سیم‌های ترموکوپل می‌تواند خطا ایجاد کند زیرا بین مس و فلز مربوطه نیز ترموکوپل تشکیل می‌شود ولی این اتصال در بیرون از محیط گرم مثلا بیرون از کوره است که به Cold Junction موسوم است دما در این نقطه زیاد نیست یعنی میلی ولت خطا کم است با این وجود با نصب جبران ساز در نقطه اتصال سرد و متصل کردن آن به ترمینال‌های Compensation کارت آنالوگ این خطا توسط کارت جبران می‌شود جبران ساز می‌تواند یک Pt100 باشد که دمای نقطه اتصال سرد را به ورودی جبران‌ساز PLC اتصال دهد.

در برخی موارد نقطه اتصال ترموکوپل‌ها با غلاف فلزی تماس دارد و آن را زمین می‌کند در برخی موارد سیگنال میلی ولت به صورت ایزوله و زمین نشده به PLC های زیمنس ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×