ترانسمیترها و کاربرد آن‌ها

در این قسمت از آموزش‌های نمایندگی زیمنس با ترانسمیترها و نحوه ارسال داده‌ها به PLCهای زیمنس آشنا خواهید شد. ترانسمیتر دما با اتصال به RTD یا ترموکوپل سیگنال را می‌گیرد و در خروجی به سیگنل استاندارد مانند 4-20ma تبدیل و به PLC ارسال می‌کند.

همانطور که قبلا اشاره شد ترانسمیترهای دما در دو نوع عرضه شده‌اند یک نوع روی خود سنسور نصب می‌شود و نوع دیگر در پنل نزدیک به سنسور نصب می‌شود و سنسور به آن متصل می‌شود سپس خروجی را به سیگنال استاندارد تبدیل کرده و به PLC ارسال می‌کند.

در نقشه‌ها P&ID ترموکوپل و RTD با حروف TE و ترانسمیتر دما با حروف TT نشان داده می‌شود.

پس از تبدیل سیگنال به 4-20ma توسط ترانسمیتر به PLC های زیمنس ارسال می‌شود توجه داشته باشید که همه ترانسمیترها برای اینکه خروجی درستی ارائه دهند نیاز به کالیبراسیون دارند وسیله‌ای که با آن تنظیمات ترانسمیتر‌ها انجام می‌شود HART Communication نام دارد. توسط این وسیله حدود LRV و URV یعنی حدود پایین و بالا مشخص می‌شود به عبارت دیگر برای ترانسمیتر دما تعیین می‌شود به ازای چه دمایی 4ma و به ازای چه دمایی 20ma بفرستد.

ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر فشار که در نقشه‌های P&ID با نام PT به کار می‌رود وسیله‌ای برای اندازه گیری فشار سیال است. سنسور و ترانسمیتر در یک وسیله تعبیه شده و به آن ترانسمیتر فشار گفته می‌شود.

این ترانسمیتر از نظر روش اندازه گیری طراحی‌های مختلفی دارد یکی از نمونه‌های آن توسط استرین گیج کار می‌کند استرین گیج‌ها مقاومت‌هایی هستند که انعطاف پذیرند و طول آن‌ها می‌تواند کم و زیاد شود که نتیجه آن تغییر در مقاومت خواهد بود استرین گیج را روی یک دیافراگم قرار می‌دهند با افزایش فشار دیافراگم منبسط شده و مقاومت استرین گیج تغییر می‌کند و می‌تواند میزان فشار را مشخص کند مقاومت متغیر به یک مدار الکترونیکی داده شده و بر اساس آن سیگنال استاندارد مانند      4-20ma تولید می‌شود.

ترانسمیتر فشار

در کاربرد عملی برخی ترانسمیتر‌های فشار میزان اختلاف فشار میزان اختلاف فشار (Differential Pressure) را اندازه می‌گیرند که به طور غیر مستقیم می‌تواند معرف سطح مخزن یا فلوی سیال باشد.

ترانسمیتر سطح

ترانسمیترهای سطح نیز معمولا سنسور اندازه‌گیری را در خود دارند روش‌های اندازه گیری متنوعی برای سطح وجود دارد یکی از آن‌ها روش اختلاف فشار است. در واقع از بالا و پایین مخزن دو لوله به ترانسمیتر متصل می‌شود وقتی مخزن خالی است اختلافی وجود ندارد ولی هر چه سطح بالاتر می‌رود می‌رود اختلاف بیشتر می‌شود که با محاسبه ساده ریاضی می‌توان سطح را از آن استخراج کرد.

از روش‌های دیگری که برای اندازه‌گیری سطح وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترانسمیتر سطح نوع آلتراسونیک که با رفت و برگشت امواج صوتی سطح را اندازه گیری می‌کند.
  • ترانسمیتر سطح نوع راداری که با رفت و برگشت امواج رادار سطح را اندازه‌گیری می‌کند.

ترانسمیتر سطح نوع شناوری که با جا‌به‌جایی شناور روی میله میزان مقاومت یا خازن مدار تغییر و بر این اساس سطح اندازه‌گیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×