تعمیر انواع سافت استارتر ها

تعمیر سافت استارتر

در رابطه با سافت استارتر ها بهتر است دقت کنید که  جزء تجهیزات الکترونیک قدرت شناخته می شوند. این دستگاه بیشتر از تریستور ها، برد های کنترلی، مدارهای الکتریکی، فن، بدنه و غیره تشکیل شده است. البته نکته ی مهم این است که نحوه نگهداری، در طول عمر این دستگاه تاثیر بسزایی دارد ، اما با این وجود عوامل مختلفی ممکن است باعث خرابی و خطای سافت استارتر شود که نیاز به تعمیر دارد. در ادامه با تعمیر سافت استارتر ها با ما همراه شوید.

خدمات شرکت plc7

بهتر است بدانید که این شرکت توانسته است با در اختیار داشتن تجهیزاتی به روز و نیروهایی متخصص توانسته است با اندازه ‌گیری و تست به عنوان بزرگ‌ ترین مرجع برای تعمیرات اتوماسیون صنعتی در سراسر کشور شناخته ‌شود. خوشبختانه شرکت پی ال سی 7 خدمات مختلفی را در زمینه تعمیر سافت استارتر و رفع عیوب تجهیزات به مشتریان خود ارائه می ‌دهد و شما می توانید از تمامی خدمات این شرکت استفاده نمایید.

تعمیر سافت استارتر

سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر یک دستگاه الکتریکی است که برای راه‌ اندازی موتور های الکتریکی استفاده می ‌شود. توجه کنید که این دستگاه به جای استفاده از استارتر های الکترومغناطیسی سنتی با استفاده از قدرت الکترونیکی، موتور را راه ‌اندازی و کنترل می ‌کند. سافت استارتر به کاهش شوک‌ ها و استرس‌ های ناشی از راه‌ اندازی موتور ها کمک کرده و همچنین عمر مفید موتور ها را نیز افزایش می ‌دهد. از دیگر مزایای سافت استارتر می‌ توان به کاهش مصرف انرژی و  هزینه های نگهداری اشاره نمود.

انواع سافت استارتر از نظر ساختاری

از نظر ساختاری سافت استارتر به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شود.

-سافت استارتر دیجیتال: این سافت استارتر دارای صفحه نمایش می باشد و به وسیله آن می توانیم دما، جریان، توان را بدست آوریم.

-سافت استارتر آنالوگ: در رابطه با این سافت استارتر بهتر است بدانید که برعکس سافت استارتر دیجیتال بدون صفحه نمایش گر می باشد. البته هیچ گونه پارامتری نیز نشان نمی دهد و به صورت سوییچ عمل می کند.

تعمیر سافت استارتر

ویژگی های سافت استارتر

ویژگی‌ های سافت استارتر شامل موارد زیر می باشد:

کاهش شوک‌ ها:

سافت استارتر با فراهم کردن راه ‌اندازی آرام موتور، از شوک ‌ها و استرس‌ های ناشی از راه‌ اندازی سریع آن جلوگیری می‌ کند.

کاهش جریان ابتدایی:

با کنترل جریان و ولتاژ ورودی، سافت استارتر از افزایش ناگهانی جریان ولتاژ جلوگیری می‌ کند که می ‌تواند به آسیب دیدن موتور و تجهیزات آن منجر شود.

کاهش مصرف انرژی:

با راه ‌اندازی آرام موتور، سافت استارتر می‌ تواند مصرف انرژی و هزینه‌ های مربوط به ترمیم و نگهداری را کاهش دهد.

قابلیت برنامه‌ ریزی:

برخی از سافت استارترها دارای قابلیت برنامه ‌ریزی برای تنظیم و کنترل دقیق‌ تر راه‌ اندازی موتور هستند.

افزایش عمر مفید موتور:

با راه‌ اندازی آرام، سافت استارتر می ‌تواند عمر مفید موتور را افزایش دهد و از خرابی های زودرس جلوگیری کند.

تعمیر سافت استارتر

دلایل متداول بروز خرابی در سافت استارتر ها

از دلایل متداول بروز خرابی در سافت استارتر ها که موجب تعمیر سافت استارتر می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-اتصال سافت استارتر به ولتاژ اشتباه

اتصال سافت استارتر به ولتاژ اشتباه  بیشتر برای دستگاه های تکفاز روی می دهد‌. کاربر به اشتباه سافت استارتر 230 ولت را به ولتاژ 400 ولت AC متصل می کند و باعث خرابی آن می گردد.

-اتصال تغذیه به خروجی سافت استارتر

نکته ی بسیار مهمی که می بایست به آن اشاره نماییم این است که این حالت در بیشتر سافت استارتر ها باعث ایجاد مشکل نمی شود. بلکه با یک خطا در هنگام استارت قابل تشخیص است. اما این موضوع باعث نمی شود نسبت به آن بی توجه باشید، چرا که به احتمال زیاد باعث آسیب رساندن سافت استارتر می شود.

-وجود گرد و غبار و خاک در سافت استارتر

بهتر است بدانید که علت اصلی بسیاری از خرابی های سافت استارتر ها،  گرد و غبار و خاک می باشد. البته دلیل این امر هم  کار کردن این دستگاه در محیط های آلوده است که باعث می شود   گرد و غبار از طریق فن به داخل آن وارد شود.

-تاثیر مایعات و عوامل محیطی بر سافت استارتر

دقت کنید که باز ها، اسید ها و مایعات می تواند اثرات بسیار مخربی بر روی برد ها داشته باشد.  یکی از اتفاقات رایجی که در ایستگاه های پمپاژ روی می دهد،  ترکیدگی لوله و پاشیدن آب بر روی سافت استارتر می باشد.

تعمیر سافت استارتر

نگهداری دوره ای سافت استارتر

شما می توانید با تعمیر سافت استارتر عمر این دستگاه را به طور قابل توجهی افزایش دهید. به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم که در بازه زمانی ۶ ماهه نسبت به عیب یابی سافت استارتر اقدام نمایید. در ادامه قصد داریم که شما را با این بازبینی ها آشنا کنیم:

– بررسی اتصالات

سعی کنید پیچ های تجهیز بر روی تابلو را بررسی کنید که محکم بسته شده باشد.

همچنین قدرت، اتصالات تغذیه ای و کنترلی را نیز بررسی کنید.

در ضمن محل تهویه دستگاه را طوری بررسی کنید که فاقد هر گونه گرد و غباری باشد.

به شما توصیه می کنیم که از سالم بودن چراغ های LED اطمینان پیدا کنید.

-حفاظت در مقابل گرد و غبار

تعمیر سافت استارتر

به منظور حفاظت در مقابل گرد و غبار می بایست گرد و غبار خارجی دستگاه، به وسیله جاروبرقی تمیز نمایید. چرا که  اگر گرد و غبار تمیز نشود ممکن است به دستگاه آسیب جدی وارد کنید. همچنین شما می توانید به این منظور از  یک پارچه تمیز کمک بگیرید.

مراحل تعمیر سافت استارتر

به منظور  تعمیر سافت استارتر باید مراحل زیر را انجام دهید:

-تشخیص مشکل: ابتدا باید مشکل سافت استارتر را تشخیص داده و علت خرابی را مشخص کرد.

-اتصالات بررسی: سپس  اتصالات الکتریکی سافت استارتر را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که هیچ اتصالی معیوب یا متصل نشده وجود ندارد.

– تعویض قطعه‌ های خراب: در صورتی که قطعه‌ ای در سافت استارتر خراب شده باشد، باید آن قطعه تعویض گردد.

-تنظیم مجدد: پس از تعویض قطعه ‌های خراب، باید تنظیمات و پارامترهای سافت استارتر مجدداً تنظیم شوند.

-آزمایش و راه‌ اندازی: برای اطمینان از عملکرد صحیح  سافت استارتر پس از تعمیر، سپس آن را آزمایش کرده و مطمئن شوید که مشکل کاملا برطرف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×