نحوه اتصال خروجی‌های دیجیتال PLC به مصرف کننده

خروجی‌های PLC های زیمنس متنوع و دارای چند دسته‌بندی هستند و در هر حالت اتصال آن‌ها متفاوت است. در دسته‌ندی اول می‌توان خروجی‌ها را به دو دسته سوئیچینگ و رله‌ای تقسیم کرد. در نوع سوئیچینگ خروجی کارت از ترانزیستور یا ترایاک داخلی کارت گرفته می‌شود ولی در نوع رله‌ای خروجی از رله داخل کارت گرفنته می‌شود.
PLC با فرمان به بوبین رله داخل کارت مدار را قطع و وصل می‌کند معمولا در این حالت می‌توان منبع تغذیه بیرونی با ولتاژ AC یا DC استفاده کرد تا به کنتاکت رله متصل شده و از آن‌جا به مصرف کننده متصل گردد.
در صورتی که مصرف کننده AC باشد می‌توان از کارت رله‌ای استفاده نکرد. به جای آن کارت با خروجی Triac به کار می‌رود.
خروجی‌های ترانزیستوری دارای رله داخل کارت نیستند و می‌توان  رله را در بیرون کارت قرار داد(که گزینه بهتری است)
این خروجی‌ها به دو دسته Sink و Source تقسیم می‌شوند که نوع ترانزیستور آن‌ها متفاوت است.

روش تبدیل سیگنال دیجیتال در کارت خروجی

مشابه آنچه در کارت‌های ورودی از آموزش‌های نمایندگی زیمنس بیان شد در اینجا نیز ترمینال‌های کارت خروجی از مدار الکترونیکی داخل کارت ایزوله است. CPU دیتای صفر یا یک را به صورت ولتاژ (0V و 5V ) به دیود نوری ارسال کرده این دیود فتو ترانزیستور سمت خروجی را فعال کرده و سوئیچینگ خروجی را انجام می‌دهد.

انواع وسایل ورودی آنالوگ و نحوه اتصال به PLC

برخلاف وسایل دیجیتال که سیگنال آن‌ها فقط دو وضعیتی بود در وسایل آنالوگ سیگنال در بازه مشخصی تغییر می‌کند
وسایل ورودی آنالوگ بسیار متنوع هستند ولی می‌توان آن‌ها را به صورت زیر دسته بندی کرد:
  • سنسور‌های آنالوگ
  • ترانسمیترها
  • فیدبک‌های آنالوگ
  • ولوم‌های اپراتوری
سنسور‌های آنالوگ کمیتی ماند دما را در فرایند اندازه گیری می‌کنند و با تبدیل به سیگنال الکتریکی در اختیار PLC قرار می‌دهند. ترموکوپل نمونه‌ه‌ای از سنسور آنالوگ هستند.
سنسور دما می‌تواند مستقیما به ورودی PLC متصل شود. روش دیگر این است که بین سنسور و PLC یک ترانسمیتر قرار گیرد ترانسمیتر سیگنال الکتریکی دریافت شده از سنسور را به سیگنال الکتریکی استاندارد تبدیل و به PLC منتقل می‌کند. در کاربرد‌های صنعتی در بیشتر موارد مجموعه سنسور و ترانسمیتر در یک دستگاه قرار دارد با این وجود به آن ترانسمیتر گفته می‌شود ترانسمیتر‌های فشار و ولو از این دسته هستند ولی ترانسمیتر دما در برخی موارد به صورت یکپارچه و برخی موارد به صورت مجزاست که سنسور به آن سیم‌کشی می‌شود.
سیگنال اکتریکی که به ورودی آنالوگ PLC متصل می‌شود چه از سنسور دریافت شود و چه از ترانسمیتر گرفته شود از نظر جنس می‌تواند ولتاژ جریان یا مقاومت باشد که در بازه استاندارد تغییر کند بنابراین به عنوان مثال نمی‌توان یک خازن متغیر را مستقیما به ورودی PLC متصل کرد به علاوه نمی‌توان هر ولتاژ یا جریان یا مقاومتی را به PLC متصل کرد کمیت‌های الکترذیکی باید در بازه استاندارد باشند مانند 0-10V یا A-20ma.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×