نکات نصب PLC های زیمنس در پنل

پس از اینکه PLC مانند یکی از PLC های نمایندگی زیمنس مناسب برای فرآیند مورد نظر انتخاب شد باید آن را در پنل مناسبی نصب کرده و به طور صحیح ارتباطات آن را برقرار کرد به عبارت دیگر نمی‌توان PLC را در هر محل دلخواهی قرار داد و به هر شکل دلخواهی سایر وسایل را به آن متصل نمود ارتباط بین PLC با سیستم‌های بالا دست مانند سیستم‌های مانیتورینگ از طریق شبکه است که نصب و اتصالات آن ساده است اما بیشترین اتصالات مربوط به تجهیزات سطح فیلد با PLC می‌باشد که بایستی به صورت صحیح انجام شود اگر چه در برخی از فرآیندها سعی شده تا در سطح فیلد نیز از شبکه‌های فیلد باس که سیم کشی اندک و ساده‌ای دارند استفاده شود ولی این روش چندان متداول نیست و نقاط ضعفی نیز دارد بنابراین با در نظر گرفتن این که تجهیزات فیلد با کابل کشی مستقیم به کارت های ورودی و خروجی متصل می‌شوند نکات مربوط به پنل PLC و اجزای داخل پنل و نحوه نصب و سیم کشی آن‌ها به خواننده ارائه می‌شود.

در برخی موارد به جای سیم‌کشی از ترمینال‌های مارشالینگ به ترمینال‌های ورودی و خروجی PLC های زیمنس از کابل‌ها و کانکتورهای خاص استفاده می‌گردد که به ترمینال بردها متصل می‌شوند.

همانطور که اشاره شد اگر تجهیزات فیلد از نوع فیلدباس باشند نحوه اتصالات متفاوت است و کابل شبکه جایگزین کابل سیگنال می‌گردد و تجهیزات واسط مانند ترمینال‌ها نیز حذف می‌گردند در برخی موارد تجهیزات فیلد با سیم کشی معمولی وارد تجهیزات Remote I/O می‌شوند و از آنجا به کابل شبکه به PLC متصل می‌گردند .

محل نصب پنل PLC های زیمنس

محل نصب PLC می‌تواند به یکی دو صورت Indoor (محیط سربسته) یا Outdoor (محیط باز) باشد.

نصب Indoor

در این روش که بسیار متداول است پنل PLC زیمنس در فضای بسته نصب می‌شود. بنابراین PLC های زیمنس در فضای آزاد و در معرض نور خورشید و باد و باران نیست بلکه در داخل سالن سر پوشیده‌ای از محیط بیرون کاملا ایزوله است قرار می‌گیرد.

در این روش سالن مورد نظر باید با درب و پنجره مناسب و تهویه مناسب باشد تا از نفوذ گرد و غبار و رطوبت ممانعت کند و دمای محیط نیز باید مناسب باشد سالن نیز بایستی دارای دتکتور های اعلام حریق و در برخی شرایط دارای لوله کشی سیستم‌های اطفا حریق باشد.

در بهترین حالت پنل PLC در سالنی که از اتاق کنترل مجزا است قرار می‌گیرد ولی در برخی موارد پنل PLC در همان اتاقی که اپراتور با سیستم‌های مانیتورینگ کار می‌کند نصب می‌شود که این روش توصیه نمی‌گردد. چون اپراتور دمای اتاق را برای راحتی خودش تنظیم می‌کند. این دما ممکن است برای پنل‌های PLC های زیمنس مناسب نباشد و خنک شدن آن‌ها به خوبی انجام نشود مگر اینکه پنل مجهز به کولر باشد به طور کلی در روش Indoor توصیه می‌شود PLC در سالنی مجزا از اتاق اپراتور و مجزا از سالن‌های برق نصب گردد. موضوع فقط خنک شدن پنل نیست بلکه بحث تاثیر نویز نیز مطرح است در صورتی که فاصله مجاز در نصب و کابل کشی انجام شود می‌توان پنل‌های PLC و پنل‌های برقی را در یک سالن نصب کرد.

نصب Outdoor

در این روش پنل PLC های زیمنس در فضای باز نصب می‌گردد نصب Outdoor برای PLC زیمنس چندان متداول نیست و تنها شرایط خاصی استفاده می‌گردد برای یک فرآیند کوچک می‌توان PLC را در فاصله نزدیکی از فرآیند نصب نمود تا کابل کشی به حداقل برسد ولی در این روش انتخاب پنل مناسب بسیار مهم است پنل بایستی از نظر درجه حفاظت IP به صورتی باشد که رطوبت گرد و غبار و گاز‌های خورنده یا قابل انفجار به داخل آن نفوذ نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×