وسایل ورودی و خروجی PLC های زیمنس

در این قسمت از آموزش‌های نمایندگی زیمنس با انواع تجهیزات و وسایل ورودی و خروجی مانند مبدل‌های IP، درایوها و … آشنا خواهید شد و نحوه اتصال آن‌ها را به PLC های زیمنس بررسی خواهیم کرد.

تجیزات و وسایل ورودی و خروجی PLC های زیمنس

مبدل‌های IP

با مبدل I/P در کار پوزیشنر آشنا شدیم ولی این مبدل فقط برای کنترل ولو به کار نمی‌رود می‌توان از آن به تنهایی نیز استفاده کرد یکی از کار بردهای آن در محیط‌هایی است که نیاز به ایمنی بالا می‌باشد و استفاده از سیگنال الکتریکی مجاز است.

مبدل های IP زیمنس

درایو‌ها

درایو‌ها برای کنترل دور موتور به کار می‌روند و به VFD مخفف Varriable Frequency Drive یا VSD مخفف Varriable Speed Drive یا FC مخفف Frequency Converter نیز موسوم هستند. در برخی از کاربردها مقدار مبنای سرعت را از PLC می‌گیرند در واقع مقدار آنالوگ ارسال شده که می‌تواند بین 0-10 V یا 4-20 ma باشد منجر به تغییر دور موتور می‌شود.

نشان دهنده‌های آنالوگ

نشان دهنده آنالوگ می‌توانند عقربه‌ای یا دیجیتالی باشند و مقدار آنالوگ دریافتی از PLC زیمنس را نشان دهند. در انواع دیجیتال می‌توان مقدار دریافتی را نیز Scale کرد تا در بازه مورد نظر نشان داده شود. این نشان دهنده‌ها ممکن است روی درب پنل یا روی میز اپراتور نصب شده باشند.

نحوه اتصال وسایل به خروجی آنالوگ PLC

خروجی‌های آنالوگ از نظر جنس سیگنال ولتاژی یا جریانی هستند که در بازه‌های استاندارد قرار دارند مرسوم‌ترین نوع ولتاژی 0-10V و مرسوم‌ترین نوع جریانی 4-20ma است.

اتصال خروجی جریان همیشه به صورت 2 سیمه است ولی اتصال خروجی ولتاژی ممکن است 2 یا 4 سیمه باشد. سیگنال جریانی درطول مسیر افت ندارد ولی سیگنال ولتاژی به ویژه در مسیر طولانی افت می‌کند در این حالت دو سیم‌برای فرمان و 2 سیم برای فیدبک افت مسیر استفاده می‌شود.

روش تبدیل سیگنال در کارت آنالوگ خروجی

فرمان PLC نمایندگی زیمنس به صورت رشته‌ای از صفر و یک دیجیتال پس از عبور از قسمت ایزولاسیون وارد مبدل D/A شده و از دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌شود و به صورت ولتاژ یا جریان از کارت به وسیله خروجی ارسال می‌شود.

شرایط محیطی نصب وسایل ورودی و خروجی PLC های زیمنس

در انتخاب وسایل ورودی و خروجی PLC های زیمنس باید به شرایط محیطی نصب آن‌ها نیز توجه داشت همه وسایل در محیط‌های سر پوشیده تمیز و خنک استفاده نمی‌شوند. بسیاری از آن‌ها در شرایط محیطی مرطوب یا مملو از گرد و غبار یا در معرض حرارت به کار می‌روند.

بنابراین وسیله باید دارای درجه IP مناسب برای محیط‌های بیرونی باشد بقدر کافی از نظر نفوذ رطوبت و آب و گرد و غبار حفاظت شده باشد و دمای کاری آن‌ها مناسب با محیط نصبی باشد.

نکته دیگر این است که در محیط‌های خطناک که گاز‌ها و سیالات قابل اشتعال و انفجار وجود دارند نمی‌توان هر وسیله‌ای را استفاده نمود و اصطلاحا وسیله باید برای محیط EX طراحی شده باشد این وسیله دارای طراحی محفظه مناسب برای حفاظت از ورود گاز و سیالات خطرناک هستند به علاوه در مدار آن‌ها محدود کننده ولتاژ و جریان تعبیه شده تا در صورت اتصالی جرقه ایجاد توان اندکی داشته باشد و خطری ایجاد نکند در برخی از موارد ممکن است نیاز به محفظه‌ای برای نصب وسایل داخلی آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×