پی ال سی

پی ال سی

مدت‌هاست که فرایندهای مختلف در زندگی انسان‌ها به صورت اتوماتیک در حال انجام هستند. البته این موضوع بیشتر در فرایندهای صنعتی قابل مشاهده می‌باشد. این فناوری روزبه‌روز در حال گسترش بوده و با نام اتوماسیون صنعتی شناخته می‌شود. پی ال سی، یکی از بخش‌های اتوماسیون صنعتی بوده و در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. اگر شما هم می‌خواهید با پی ال سی بیشتر آشنا شوید، در ادامه این محتوا از فروشگاه PLC-7 همراه ما باشید.

PLC چیست؟

PLC در حقیقت مخفف عبارت Programmable Logic Controller و به معنای کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریز می‌باشد. پی ال سی در واقع نوعی کامپیوتر ویژه است که در شرایط صنعتی خاص طراحی شده و کارکرد قابل اطمینانی دارد. در حقیقت؛ PLCها با هدف اتوماتیک کردن فعالیت‌های صنعتی طراحی شده‌اند. ساختمان PLC از یک ماژول ورودی، ماژول خروجی،CPU  و ماژول منبع تغذیه ساخته شده است. PLCها توانستند جایگزین پنل‌های کنترل سنتی شوند. این سیستم‌های قدیمی، وابستگی بسیار زیادی به رله‌های مغناطیسی و تایمرهای کنترل صنعتی داشتند. با تولید پی ال سی‌ها و ورود آن‌ها به بازار این مشکلات حل شد. برای آشنایی با انواع PLC و اتوماسیون صنعتی زیمنس، در ادامه این محتوا از فروشگاه PLC-7 همراه ما باشید.

پی ال سی

انواع پی ال سی

PLCها در دسته‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. در حالت کلی؛ پی ال سی ها در چهار دسته کلی قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی این 4 دسته پرداخته‌ایم.

  1. PLCهای مینی: تمامی پی ال سی‌های کوچک در دسته PLC مینی قرار می‌گیرند. ابعاد کوچک این دسته از محصولات باعث ایجاد محدودیت در تعداد ماژول‌های ورودی و خروجی شده است. در نتیجه؛ مینی PLCها برای پروژه‌های بزرگ و کارگاهی مناسب نیستند.
  2. PLC مجتمع: طراحی این دسته از PLCها به صورتی است که کل اجزا از جمله ماژول ورودی، ماژول خروجی، منبع تغذیه و CPU در یک باکس قرار می‌گیرند. این PLC‌ها از مینی پی ال سی‌ها کمی بزرگ‌تر بوده و قادرند حجم بیشتری ورودی و یا خروجی داشته باشند. PLCهای مجتمع برای پروژه‌های هوشمندسازی کارخانه‌ها و یا اتوماسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های بزرگ مناسب نمی‌باشد.
  3. PLC ماژولار: در پی ال سی‌های ماژولار، اجزای PLC از هم جدا می‌شوند. تعداد بالای ورودی و خروجی (تا 2000) این محصول را خاص و ویژه کرده است.
  4. PLC رک: PLC رک شباهت بسیار زیادی به پی ال سی ماژولار دارد با این تفاوت که ورودی و خروجی آن به ماژول مرکزی متصل می‌شود. از این رو؛ می‌تواند تا 5000 هم ورودی و خروجی داشته باشد. به همین دلیل است که این دسته از PLCها به عنوان بهترین و مناسب‌ترین محصولات برای پروژه‌های بزرگ شناخته می‌شوند. PLC رک بیشتر در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های بزرگ کاربرد دارد.

برای خرید هر یک از پی ال سی‌های ذکر شده در برندهای مختلف می‌توانید به فروشگاه اتوماسیون صنعتی PLC-7 مراجعه نمایید. این فروشگاه نمایندگی برند زیمنس را در اختیار داشته و به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اتوماسیون صنعتی زیمنس شناخته می‌شود.

پی ال سی

کاربردهای PLC

صنایع مختلفی همچون نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، خودرو، فولاد، بهینه‌سازی مصرف، صنایع شیمیایی، شیشه، کاغذ و حتی صنعت تولید سیمان از انواع پی ال سی‌ها برای اتوماتیک کردن بخشی از فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. PLCها در صنایع هوایی و مسافرتی نیز کاربرد داشته و به عملکرد بهینه آسانسور و پله‌برقی‌ها کمک می‌کنند. در ادامه به بررسی عملکرد ‌PLCها در صنایع سیمان‌سازی و تولید شیشه پرداخته‌ایم.

تولید شیشه: جالب است بدانید که در بیش از دو دهه است که از پی ال سی به منظور تولید شیشه در صنعت شیشه‌سازی استفاده می‌شود. بررسی شیشه‌های تخت و همچنین کنترل نسبت مواد از جمله عملکرد PLC در صنعت شیشه‌سازی می‌باشد.

سیمان‌سازی: همان طور که می‌دانید؛ نسبت ترکیب مواد اولیه برای تولید سیمان در کیفیت آن نقش بسزایی دارد. سنجش کیفیت مواد اولیه و همچنین کنترل نسبت ترکیبات سیمان از عملکردهای پی ال سی به شمار می‌رود. از آنجایی که این بررسی‌ها باید با دقت بالایی انجام گیرند، این وظیفه را PLCها برعهده گرفته‌اند.

پی ال سی

مزایای استفاده از PLC

پی ال سی، از مزایای بسیار زیادی برخوردار شده است که در ادامه تنها به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • آموزش سریع و کوتاه
  • قابلیت اتصال به کامپیوترهای کل کارخانه و یا کارگاه تولیدی
  • توان محاسباتی بالا و اسکن بسیار سریع
  • برنامه‌نویسی راحت و درک سریع زبان آن
  • دربرگیرنده طیف وسیعی از کاربردهای کنترلی
  • امکان محاسبه دقیق هزینه پروژه‌ها
  • قابلیت برنامه‌نویسی مجدد
  • دارای شمارنده با سرعت بالا
  • ایمن و مطمئن
  • ابعاد کوچک

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، از جمله ویژگی‌های پی ال سی و مزایای استفاده از آن در خط تولید می‌باشند. شما می‌توانید انواع مختلفی از PLC را از فروشگاه PLC-7، بزرگ‌ترین فروشگاه اتوماسیون صنعتی زیمنس خریداری نمایید.

پی ال سی

معایب ‌PLC

پی ال سی‌ها نیز همانند بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی، دارای معایبی نیز می‌باشند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • زمان اصلاح یا تشخیص PLC در صورت بروز مشکل مشخص نیست.
  • محدودیت در دمای بالا
  • اجرای برنامه از اول در صورت قطعی برق
  • در پی ال سی‌های مدل ثابت، تنها یک برنامه قابل اجراست. (امکان اجرای چندین برنامه وجود ندارد)
  • امکان استفاده از قطعات یک PLC در PLC دیگر وجود ندارد.

با توجه به موارد بالا، متوجه خواهید شد که مزایای پی ال سی‌ها از معایب آن‌ها بیشتر است. از این رو؛ می‌توانید از معایب آن‌ها چشم‌پوشی کرده و نسبت به خرید PLC مورد نیاز خود از فروشگاه اتوماسیون صنعتی PLC-7 اقدام نمایید.

فروشگاه پی ال سی 7

یکی از فروشگاه‌های مطرح در سراسر کشور که به عنوان نماینده رسمی برند زیمنس نیز شناخته می‌شود، فروشگاه اتوماسیون صنعتی PLC-7 می‌باشد. این فروشگاه دارای قطعات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی بوده و در راستای کاهش خطای انسانی در خط تولید در تلاش است. کاهش هزینه‌ها، کاهش خطاهای انسانی، افزایش ایمنی و کیفیت محصولات از جمله ویژگی‌های خرید از این فروشگاه اینترنتی می‌باشند. شما می‌توانید در قسمت محصولات، انواع پی ال سی‌ها را مشاهده کرده و بعد از مطالعه مشخصات و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها، نسبت به خرید PLC مورد نظر خود اقدام نمایید. در این فروشگاه علاوه بر PLC، HMI، منبع تغذیه و… نیز موجود بوده و با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسبی به فروش می‌رسند.

همچنین فروشگاه پی ال سی 7 یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز تعمیرات اتوماسیون صنعتی با برند های مختلف و همچنین زیمنس می باشد که با داشتن متخصصین با تجربه در این امر سالیان طولانی در این زمینه خدمت رسانی کرده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×